Placówka Opiekuńczo - Wychowawcza
Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Koszalinie
ul. Bajkowa 54
75-710 Koszalin
Dyrektor placówki: Beata Bilska
Numer komórkowy: 502 916 742
E-mail: powstarebielice@tpd24.pl
W dniu 29 stycznia 2016r. decyzją nr 1/2016 Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Okręgowy w Koszalinie otrzymało zezwolenie od Wojewody Zachodniopomorskiego na prowadzenie całodobowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Starych Bielicach. Placówka rozpoczęła swoją działalność 1 lutego 2016 roku. Jest placówką wielofunkcyjną. Realizuje ona zadania typu socjalizacyjnego, specjalistyczno-terapeutycznego oraz interwencyjnego. W praktyce oznacza to, że łącząc te trzy funkcje realizuje następujące zadania określone w Ustawie z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:
· placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego ma za zadanie zapewnienie dziecku całkowicie lub częściowo pozbawionemu opieki rodziców, wychowania oraz zaspokojenie jego niezbędnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych, zdrowotnych, emocjonalnych, społecznych, religijnych i bytowych. Przebywające
w placówce dzieci mają zapewniony dostęp do kształcenia dostosowanego do ich wieku
i możliwości rozwojowych oraz - w miarę potrzeb - działania terapeutyczne, wyrównawcze i kompensacyjne. Placówka ponadto umożliwia kontakt dzieci z rodzicami - w sytuacji gdy kontakt ten nie jest zakazany przez Sąd. Placówka podejmuje działania mające na celu powrót dziecka do rodziny pochodzenia lub - w sytuacji gdy powrót ten nie jest możliwy – zapewnienie opieki w rodzinnej formie pieczy zastępczej lub rodzinie adopcyjnej. Ponadto poprzez program realizowany w Placówce, dzieci są przygotowywane do samodzielnego funkcjonowania w życiu po opuszczeniu placówki;
· placówka opiekuńczo-wychowawcza typu specjalistyczno-terapeutycznego sprawuje opiekę nad dzieckiem o indywidualnych potrzebach, w szczególności:
legitymującym się orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem
o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności;
wymagającym stosowania specjalnych metod wychowawczych i specjalistycznej terapii;
wymagającym wyrównywania opóźnień rozwojowych i edukacyjnych.
W związku z tym placówka zapewnia zajęcia wychowawcze, socjoterapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące braki w wychowaniu
w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dzieciom niepełnosprawnym także odpowiednią rehabilitację i zajęcia rewalidacyjne.
· placówka opiekuńczo-wychowawcza typu interwencyjnego ma za zadanie doraźną opiekę nad dzieckiem w czasie trwania sytuacji kryzysowej. W szczególności placówka jest obowiązana przyjąć dziecko w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki.
Jest to pierwszy ośrodek dla dzieci w regionie koszalińskim z tak wysokim stopniem specjalizacji.
Placówka mieści się w wynajmowanym jednorodzinnym domu umiejscowionym
w niedalekiej odległości od miasta Koszalin, w spokojnej okolicy, w którym stworzyliśmy wychowankom domowe warunki, aby czuli się komfortowo i bezpiecznie.
Korzystając z najlepszych wzorców terapeutycznych oraz wychowawczych, a także wiedzy i doświadczenia specjalistów z różnych dziedzin pedagogiki i psychologii, Placówka zapewnia opiekę i terapię dzieciom, które między innymi znalazły się w trudnej sytuacji losowej lub wychowawczej i nie znalazły swojego miejsca w rodzinach zastępczych, adopcyjnych czy też innych instytucjach opieki całkowitej.
Placówka ma za zadanie zapewnić całodobową opiekę i wychowanie, bezpieczeństwo, specjalistyczną terapię oraz zaspokoić niezbędne potrzeby wychowanków, zapewnienie kształcenia i wyrównywania opóźnień rozwojowych i szkolnych a także podejmowanie działań zmierzających do powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienie rodziny przysposabiającej lub umieszczenie w rodzinnych formach opieki zastępczej.
W zakresie realizowanego zadania publicznego na zlecenie przewidziano następujące działania:
1) Działania opiekuńcze:
rozpoznawanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dzieci przyjętych do Placówki;
zapewnienie dzieciom prawidłowej adaptacji w grupie;
stwarzanie wychowankom domowej atmosfery;
troska o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny dzieci;
troska o prawidłowy rozwój psychiczny dzieci;
2) Praca dydaktyczna i wychowawcza:
rozwijanie sprawności poznawczych;
rozwijanie zainteresowań wychowanków;
kształtowanie prawidłowych postaw społeczno-moralnych;
kształtowanie i utrwalanie nawyków higieny osobistej u wychowanków;
przygotowanie do życia w rodzinie;
3) Praca terapeutyczno-rehabilitacyjna wobec dziecka i rodziny
terapia rodziny;
grupowe zajęcia terapeutyczne z dziećmi;
indywidualna terapia i stymulacja rozwoju dziecka;
4) Współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka
i rodziny:
współpraca z ośrodkami pomocy społecznej;
współpraca z PCPR;
współpraca z policją;
stały kontakt z dyrektorami szkół, pedagogami szkolnymi, wychowawcami dzieci;
współpraca ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny;
5) Organizacja szkoleń i dokształcanie pracowników
uczestnictwo pracowników Placówki w szkoleniach dotyczących pomocy dzieciom
i rodzinom
podnoszenie kwalifikacji pracowników – kontynuacja studiów podyplomowych lub rozpoczęcie studiów uzupełniających
śledzenie literatury fachowej, ciągła praca samokształceniowa
6) Organizacja imprez okolicznościowych
Ponadto w Placówce działa stale Zespół Do Spraw Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka, do którego zadań należy m.in.: ustalenie aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka, analiza stosownych metod pracy z dzieckiem i rodziną, modyfikowanie planu pomocy, monitorowanie procedur adopcyjnych, ocena stanu zdrowia i aktualnych potrzeb dziecka, ocena możliwości powrotu dziecka do rodziny biologicznej lub umieszczenia go w rodzinnej pieczy zastępczej.
Pracownicy placówki w realizacji swoich działań kierują się przede wszystkim: dobrem dziecka; poszanowaniem praw dziecka; koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwoju zainteresowań, zindywidualizowanie oddziaływań wychowawczych oraz specjalistyczną terapię; poszanowaniem praw rodziców; potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia; potrzebą działań mających na celu utrzymanie więzi dziecka z rodziną i umożliwienie jego powrotu do rodziny.
Dzieci traktowane są podmiotowo, pracownicy szanują godność i wartość osobową podopiecznych. W ramach codziennej pracy opiekuńczo-wychowawczej stwarzane są sytuacje umożliwiające dzieciom samodzielne podejmowanie decyzji, możliwość dokonywania wyborów, przyjmowania i dawania pomocy, wyrażania własnej opinii, wyrażania myśli i emocji w warunkach bezpiecznych. W placówce dzieci są wychowywane w poczuciu tolerancji, poprzez wyeliminowanie złych wzorców i stworzenie lepszych warunków do nauki, pracy i rozwoju.
W realizacji zadań placówka współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w szczególności z: sądami, rodziną, asystentem rodziny, organizatorem pieczy zastępczej, organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi, pracodawcami, osobami fizycznymi, kościołami, związkami wyznaniowymi. W procesie wychowania i opieki uczestniczą wszyscy pracownicy placówki.